Történetünk folytatása...
A kávé iránti szenvedélyt követve Szabolcs előbb a világ legnagyobb multinacionális vállalatainál dolgozott (Google, Nike), majd évekkel később egy véletlen találkozás mindent megváltoztatott. Egy kávémester, Daisuke, aki a világ egyik legelismertebb szakembere, mentoráltjává fogadta. Egy évnyi intenzív tanulás és utazás után 2020-ban életre hívta a Daisuke kávé márkát. 2020. január 2-án megnyílt az első Daisuke kávézó Budapesten, a Corvin negyedben.
Az indulás azonban nem volt zökkenőmentes. Februárban Szabolcsnál kiújult egy korábbi súlyos betegsége, majd márciusban a világjárvány kényszerítette zárásra a frissen megnyílt kávézót. A Daisuke története így összefonódott Szabolcs személyes küzdelmeivel és fejlődésével. Ahogy ő gyógyult és jobb emberré vált, úgy épült újjá és növekedett a Daisuke is. Kezdetben csak partnereknek szállítottak kávét, majd újranyitották a Corvin kávézót. 2022-től a fejlődés felgyorsult, és mára a Daisuke márka három saját kávézót, két Kaffeine kávézót (melyek hamarosan Daisuke néven működnek), egy pörkölőüzemet és egy cukrászüzemet foglal magában. Termékeinkkel ma már más kávézókban, irodákban, éttermekben is találkozhatnak.
Daisuke Tanaka
Névadónk, Daisuke Tanaka Japánban született, a kifinomult, modern kávéfogyasztás fővárosában. Korán felismerte, hogy különleges tehetsége van a kávékóstoláshoz, és mivel tehetségét mások is elismerték, beválasztották a világ legrangosabb nemzetközi kávéversenyének, a Cup of Excellence-nek a zsűrijébe. Az egyik ilyen rendezvényen találkozott a nicaraguai Sergio Ortezzel, aki saját kávéjával érkezett a versenyre.
A két egykorú férfi között a mai napig tartó barátság alakult ki. Daisuke megkérdezte Sergiót, hogy eltölthetne-e néhány hetet a farmján. A japán szakember közép-amerikai tartózkodása alatt sokat tanult a kávé termesztéséről, betakarításáról és feldolgozásáról, és megtanította a gazdát a cupping, vagyis a kóstolás művészetére. A szakma elsajátítása mellett Daisuke megismerte azokat a nehézségeket is, amelyekkel a gazdáknak szembe kell nézniük. A legnagyobb problémát a kávé árának ingadozása jelenti, ami bizonytalanná teszi a gazdák megélhetését.
Daisuke kidolgozott egy tervet a közvetlen kereskedelemre, amely több pénzt tart a gazdák zsebében, valamint kiszámíthatóságot és biztonságot nyújt. Ugyanakkor a gazdáknak szigorú minőségi és fenntarthatósági szabályokat kell betartaniuk. A gyermekmunka tilos, a munkásoknak más gazdaságokhoz képest prémium bért fizetnek, a termelés és a feldolgozás során pedig a lehető legmagasabb minőséget követelik meg.
A társadalmi küldetésünk alapelvei
A kizsákmányolás a kávétermelés szomorú része. A gyermekmunka a mindennapok része, és a gyerekek még iskolába sem járnak a szüret idején. A Daisuke farmjain azonban nincs gyermekmunka. Hogy miért? Fix összeget fizetünk, a világpiaci ár többszörösét egy kiló babért, így nemcsak tisztességes bért fizetünk a farmmunkásoknak, hanem a gyerekek oktatását is támogatjuk.
Tapasztalataink szerint a fair trade minősítés megszerzése komoly pénzügyi és adminisztratív terhet ró a gazdákra, de ha már megadták a minősítést, a kibocsátóknak nincs kapacitásuk arra, hogy folyamatosan ellenőrizzék, hogy a gyakorlatban is megvalósulnak-e a munkavállalók védelmének elvei. Mi azonban folyamatosan ellenőrizzük a szabályok betartását.
Ezeken a gazdaságokon elengedhetetlenek az infrastrukturális fejlesztések, és a kávéért fizetett magas ár lehetővé teszi ezeket az erőfeszítéseket. Az egyik módja annak, hogy komoly változást érjünk el, a biológiai sokféleség javítása. A kávétermesztés hagyományosan monokultúrás, ami kimeríti a földet, és nem ad munkát a munkásoknak a szezonon kívüli időszakban. Felipe barátunk a polikultúrás termelésnek szentelte az életét, és módszerét már közel 100 farmon alkalmazzák. A gazdaságokban termesztett 24 fajta növény élelmet, munkát és jövedelmet biztosít az embereknek, valamint tápanyagot a földnek.
A kávébabok útja teljesen átlátható.
Személyesen a gazdákkal állunk kapcsolatban, a kifizetett pénz teljes egészében hozzájuk kerül, a láncban nincsenek más kereskedők vagy forgalmazók.Lehetőséget adunk vállalati partnereinknek, a tőlünk rendelő cégeknek, hogy kapcsolatba lépjenek a gazdákkal, megismerjék életüket, igényeiket és magát a kávét.